Громадянська Освіта, 2006, №03
Концепція прав людини, Релігія і школа
Релігія і школа: За матеріалами збірки „Свобода релігії. Рішення Верховного Суду США”
Свобода релігії. Рішення Верховного Суду США: Пер. з англ./ Під ред. Морін Гаррісон та Стіва Гілберта. – Оптима, 2005. – 256 с.
Переклала з англійської Н.Комарова
Науковий редактор українського видання В.Речицький
(Інші видання серії „Рішення Верховного Суду США. Перша поправка”: „Свобода слова”, „Свобода преси”, „Громадянські права: XIX та XX століття”)
З передмови редакторів
Два пункти Першої поправки, присвячені релігії, складаються назагал лише з сімнадцяти слів: «Конгрес не може ухвалювати законів, які запроваджували б будь-яку релігію чи забороняли б вільне сповідування релігії».
Перший пункт – «Конгрес не може ухвалювати законів, які запроваджували б будь-яку релігію» – забороняє федеральному уряду як запроваджувати офіційну державну релігію, так і віддавати перевагу одній релігії перед іншою.
Другий пункт – «Конгрес не може ухвалювати законів, які забороняли б вільне сповідування релігії» – забороняє федеральному урядові зазіхати на право окремих американців сповідувати будь-яку релігію за власним уподобанням.
Узяті разом, ці два пункти Першої поправки створили те, що Томас Джефферсон назвав «розділовим муром між церквою та державою», і стали гарантією неспроможності федерального уряду зробити будь-який пролом у цьому мурі. За допомогою пункту Чотирнадцятої поправки про належну правову процедуру Верховний Суд США застосовує такі самі гарантії від втручання в релігійні справи з боку органів місцевого самоврядування та урядів штатів. Остаточним арбітром щодо тлумачення цих пунктів Першої поправки, згідно з Третьою статтею Конституції, є Верховний Суд Сполучених Штатів.
Для цієї книжки ми відібрали та відредагували вісімнадцять найпомітніших судових справ, повязаних із застосуванням «релігійних пунктів» Першої поправки, – справ, що яскраво ілюструють важливість згаданого Джефферсоном розділового муру між церквою та державою.
Суддя Лернід Генд писав: «Мова закону не повинна бути незрозумілою для вух тих, хто має йому підкорятися».
...Наведені рішення суду стосуються прав і гарантій представників будь-якого віросповідання. Створивши юридичні прецеденти, які зберігають свою чинність уже протягом кількох поколінь, ці рішення ґрунтовно змінили ставлення американців до своїх інститутів і один до одного. Вони віддзеркалюють величезні й безнастанні суперечності нашого часу й уперше представлені тут широкому колу читачів у викладенні зрозумілою для всіх мовою.
У 1960 р. Джон Ф. Кеннеді сказав, звертаючись до учасників зборів священнослужителів: «Я вірю в Америку, де відокремлення церкви від держави є остаточним... де жодна церква чи церковна школа не користується державною фінансовою підтримкою чи політичною перевагою... Я вірю в Америку, яка офіційно не є ані католицькою, ані протестантською, ані юдейською... в Америку, де жоден релігійний орган не намагається прямо чи опосередковано накинути свою волю всьому народові або втілити її в офіційні акти державної влади, де релігійна свобода є такою неподільною, що акт, спрямований проти однієї церкви, вважається актом, спрямованим проти всіх».
Ми сподіваємося, що читачі цієї книжки знайдуть на її сторінках відповідні підстави та аргументи, аби приєднатися до висловленої Президентом Кеннеді переконаності в тому, що релігійна свобода в Америці назавжди залишиться абсолютною й неподільною.
Морін Гаррісон, Стів Гілберт
ПРАВО ВІДВІДУВАТИ ПАРАФІЯЛЬНУ ШКОЛУ
Пірс проти Товариства сестер
Сьомого листопада 1922 року виборці штату Орегон шляхом голосування підтримали законодавчу ініціативу, названу «Законом про обовязкову державну освіту». Цим законом запроваджувався обовязок усіх батьків, опікунів чи інших осіб, що під їх наглядом перебуває дитина віком від восьми до шістнадцяти років, надсилати її до державної школи й передбачалося покарання тих, хто від цього ухилятиметься. Наслідком «Закону про обовязкову державну освіту», який мав набути чинності з 1 вересня 1926 p., стало б закриття всіх орегонських приватних парафіяльних шкіл.
Товариство сестер утворилося в Орегоні в 1880 р. під егідою католицької церкви з метою догляду за сиротами та забезпечення їх освітою. Товариство запровадило приватні парафіяльні школи, які надавали початкову та середню освіту як сиротам, що перебували під його опікою, так і дітям тих батьків чи опікунів, які обрали для них навчання в цих приватних релігійних закладах. Виконання вимог «Закону про обовязкову державну освіту» означало б закриття шкіл Товариства сестер
Наполягаючи на тому, що штат не має права примушувати батьків проти власної волі відряджати дітей до державної школи, Товариство сестер через суд поставило вимогу до орегонського губернатора Пірса припинити застосування згаданого закону. Федеральний районний суд ухвалив рішення про те, що цей закон є порушенням Конституції США. Штат Орегон звернувся з апеляцією по цьому рішенню до Верховного Суду США.
Судові дебати відбулися 16 березня 1925 p., a 1 червня 1925 р. одностайно ухвалене рішення суду оголосив член суду Джеймс Мак-Рейнолдс
СУДДЯ МАК-РЕЙНОЛДС: Ці апеляційні скарги подано на судові рішення [федерального районного суду] про видання попередніх судових наказів, що забороняють апелянтам [губернатору штату Орегон] вдаватися до погроз застосуванням чи спроб застосування «Закону [штату] про обовязкову державну освіту», схваленого 7 листопада 1922 р. виборцями штату Орегон згідно з положенням його конституції про законодавчу ініціативу...
Оскаржуваний закон, який вступає в силу 1 вересня 1926 p., вимагає, аби всі батьки, опікуни чи інші особи, під наглядом чи опікою яких перебувають діти віком від восьми до шістнадцяти років, відряджали їх «до державної школи на період, протягом якого та чи інша школа працює в поточному році», за місцем проживання дитини, а невиконання цієї вимоги оголошується правопорушенням... Очевидна мета закону полягає в примушенні до відвідування державної школи... всіх дітей віком від 8 до 16 років, які не закінчили восьмого класу...
Відповідач по апеляції – Товариство сестер – є створеною в 1880 р. у штаті Орегон корпорацією з правом опікування сиротами, виховання та навчання молоді, заснування та утримання навчальних закладів і придбання потрібного рухомого та нерухомого майна. Протягом багатьох років ця корпорація присвячувала свої зусилля та свої майнові можливості справі світського та релігійного виховання й піклування про дітей і здобула високу оцінку з боку багатьох батьків і опікунів. Під її егідою працюють взаємоозалежні початкові и середні школи та коледжі з дворічним терміном навчання, а також притулки для сиріт, де доглядаються діти віком від восьми до шістнадцяти років. Багато дітей цього віку здобувають у початкових школах Товариства сестер знання з предметів, що їх вивчають у перших восьми класах більшості орегонських державних шкіл. Забезпечується також релігійне навчання та моральне виховання згідно зі вченням римсько-католицької церкви. Всі навчальні курси, як світські, так і релігійні, передбачають послідовне й неперервне виховання під наглядом [Товариства сестер]. Початкові школи становлять невідємну складову цієї системи й приносять найбільшу користь. У своїй власності Товариство має вартісні будівлі, споруджені й обладнані спеціально для шкільних цілей. Це підприємство є комерційним (річний прибуток від діяльності початкових шкіл перевищує 30 тисяч доларів), а його успішне функціонування передбачає укладення довготривалих угод із викладачами та батьками. Закон про обовязкову державну освіту 1922 р. вже спричинився до залишення шкіл Товариства дітьми, які за інших умов продовжували б своє навчання, й до неухильного зниження прибутків Товариства. Апелянти – державні посадовці – оголосили про свій намір суворо застосовувати цей закон.
Після викладення вищезазначених фактів у заяві Товариства стверджується, що даний нормативний акт вступає в суперечність із правами батьків обирати школи, де їхні діти отримуватимуть належне інтелектуальне та релігійне виховання, з правом дітей впливати на вибір батьками школи, з правом шкіл і викладачів, які в них працюють, займатися суспільно корисною справою чи професією, а відтак суперечить Конституції і не має юридичної сили. Далі заявляється, що в разі, якщо на цей законодавчий захід не буде накладено заборону, діяльність корпорації зазнає непоправної шкоди.
... Після належних повідомлень справу було заслухано трьома суддями федерального районного суду на підставі клопотань про тимчасову судову заборону [наказ суду про припинення тієї чи іншої дії], обгрунтованих конкретно заявленими фактами. Суд визнав, що Чотирнадцята поправка надає відповідачам по апеляції гарантію від позбавлення власності без належної правової процедури внаслідок неправомірного перешкоджання апелянтів вільному вибору клієнтів, теперішніх і майбутніх. Суд оголосив, що право керувати школами є правом власності, а однією зі складових свободи батьків та опікунів є їхнє право керувати вихованням дітей шляхом вибору достойних викладачів і навчальних закладів. Він заявив також, що ці школи не є непридатними чи шкідливими для громади, а застосування оскаржуваного закону неправомірно позбавило б їх постійної клієнтури, тим самим зашкодивши їхньому бізнесу та власності. І нарешті, суд заявив, що погрози обовязковим застосуванням даного закону й надалі спричинятимуться до непоправної шкоди, тож подані позови не є передчасними.
Не порушувалося жодного питання щодо права штату здійснювати розумне керівництво всіма навчальними закладами, інспектувати, наглядати та обстежувати їх, їхніх викладачів і учнів, вимагати, аби всі діти відповідного віку відвідували ту чи іншу школу, а вчителі відзначалися високими моральними якостями та патріотичною налашто-ваністю, аби в школах викладалися вочевидь необхідні для виховання добрих громадян предмети й натомість дітей не навчали жодним речам, вочевидь шкідливим для громадського добробуту.
Неуникним практичним наслідком застосування закону, що розглядається, стане знищення початкових шкіл [Товариства], а може, й усіх інших приватних початкових шкіл для звичайних дітей на території штату Орегон, що займаються тим різновидом підприємництва, який за своєю суттю не завдає жодної шкоди, а навпаки, завжди вважався корисним і хвалигідним. Безперечно, в поданих матеріалах справи немає нічого, що свідчило б про невиконання цими навчальними закладами їхніх обовязків перед постійною клієнтурою, учнями або штатом. Відсутні також ознаки якихось особливих обставин або критичного становища, які вимагали б застосування надзвичайних заходів щодо забезпечення початкової освіти.
Спираючись на принцип, вироблений у ході розгляду справи «Меєр проти штату Небраска», ми вважаємо цілком очевидним, що закон 1922 року необгрунтовано перешкоджає праву батьків та опікунів розпоряджатися вихованням і освітою дітей, які перебувають під їхнім наглядом. Як уже неодноразово відзначалося, права, гарантовані Конституцією, не можуть бути обмежені законодавчими актами, які не мають обгрунтованого стосунку до певних цілей у межах компетенції штату. Засадничий принцип свободи, на який спираються всі органи влади в США, виключає наявність у штату будь-якого загального права стандартизувати дітей, примушуючи їх отримувати знання лише від державних учителів. Дитина – це не просто знаряддя в руках держави; ті, хто виплекує її і керує її долею, мають право, сполучене з високим обовязком, виявляти додаткові зобовязання й готувати дитину до їх виконання...
ВИКОРИСТАННЯ ДЕРЖАВНИХ КОШТІВ ДЛЯ РЕЛІГІЙНИХ ЦІЛЕЙ
Еверсон проти Ради з питань освіти міста Юїнг
Відповідно до «Закону штату Нью-Джерсі про перевезення учнів» освітня рада міста Юїнг, штат Нью-Джерсі, ухвалила рішення про відшкодування витрат, яким санкціонувала повернення – за рахунок коштів, отриманих від державних податків, – грошей, витрачених батьками на проїзд їхніх дітей до місцевих державних і парафіяльних шкіл і назад.
Арч Еверсон – один із платників податків, що мешкають на території цього шкільного округу, – вчинив позов до освітньої ради Юїнга в одному з судів штату Нью-Джерсі, стверджуючи, що дозвіл використовувати податкові кошти на перевезення дітей до парафіяльної школи й назад є порушенням пункту Першої поправки про заборону запровадження державної релігії. Еверсон просив визнати неконституційними як рішення освітньої ради про відшкодування витрат, так і «Закон штату Нью-Джерсі про перевезення учнів», що на ньому грунтувалося те рішення. Суд першої інстанції визнав, що законодавчий орган штату Нью-Джерсі ухвалив згаданий закон неправомірно, і скасував його разом із ухвалою освітньої ради. Рада подала апеляцію до Апеляційного суду штату Нью-Джерсі, який скасував рішення суду нижчої інстанції, визнавши зазначені закон і ухвалу такими, що не суперечать Першій поправці до Конституції США. Еверсон звернувся з апеляцією до Верховного Суду США.
Слухання справи відбулося 20 листопада 1946 p., a 10 лютого 1947 р. рішення суду, ухвалене пятьма голосами проти чотирьох, оголосив член суду Гюго Блек.
СУДДЯ БЛЕК: Один із законів штату Нью-Джерсі надає місцевим шкільним округам право запроваджувати правила та укладати угоди щодо перевезення дітей до шкіл і назад. Відповідач по апеляції, Рада з питань освіти [міста Юїнг], діючи відповідно до цього закону, санкціонувала відшкодування батькам коштів, витрачених ними на перевезення їхніх дітей шкільним автобусом або рейсовими автобусами системи громадського транспорту. Частина цих коштів призначалася для оплати проїзду деяких дітей до католицьких парафіяльних шкіл. Ці церковні школи забезпечують своїм учням на додаток до світської освіти отримання належних релігійних знань у відповідності до догм і релігійних обрядів, прийнятих у католицькому віросповіданні. Очолюються ці школи католицькими священиками.
Апелянт [Еверсон] як платник податків даного округу подав позов до одного з судів штату з оскарженням права Ради з питань освіти відшкодовувати витрати батьків учнів парафіяльних шкіл. Він заявив, що закон штату та ухвалене відповідно до нього рішення ради є порушенням конституції штату та Конституції США. Суд погодився, що конституція штату не дає законодавчому органу права санкціонувати подібні відшкодування. Апеляційний суд штату Нью-Джерсі скасував це рішення, визнавши, що ні закон, ні ухвалене на його підставі рішення не суперечать конституції штату та відповідним статтям федеральної Конституції. Справа в апеляційному порядку надійшла до нашого суду...
Єдиний предмет суперечки в даному випадку полягає в тому, що закон штату та рішення шкільної ради, що ними санкціонується відшкодування витрат батькам дітей, які відвідують парафіяльні школи, порушують федеральну Конституцію... Цей закон і це рішення примушують мешканців міста платити податки задля утримання шкіл, що перебувають під егідою католицької церкви й навчають основам католицької віри. Стверджується, що це являє собою використання повноважень штату для підтримки церковних шкіл усупереч забороні, яка міститься в Першій поправці й яку було поширено на штати Чотирнадцятою поправкою.
...Закон штату Нью-Джерсі оскаржується як «закон, що стосується запровадження релігії». Перша поправка, дію якої було потім поширено на штати за допомогою Чотирнадцятої, передбачає, що жоден штат «не повинен ухвалювати законів, які запроваджували б будь-яку релігію чи забороняли б її вільне сповідування»... Ці слова Першої поправки стали для перших американців чітким і яскравим віддзеркаленням тих обставин і звичаїв, що їх вони палко прагнули викоренити заради збереження свободи для себе і своїх нащадків. Безперечно, цієї мети їм вдалося досягти лише почасти, але все ж таки наша держава просунулася в цьому напрямку досить далеко, аби вислів «закон стосовно запровадження релігії» не так яскраво нагадував теперішнім американцям про ті лиха, побоювання та політичні проблеми, які спонукали авторів Конституції вписати його до нашого Білля про права. Аби вирішити, чи стосується цей закон штату Нью-Джерсі «запровадження релігії», треба мати певне уявлення про значення цих слів, зокрема з погляду оподаткування. Тому буде доречно ще раз звернутися до загальних передумов і обставин, характерних для того періоду, коли складалися та ухвалювалися ці конституційні формулювання.
Чималу частку перших поселенців нашої країни складали ті, хто прибув сюди з Європи, аби позбутися залежності від законів, які примушували їх підтримувати та відвідувати церкви, що користувалися прихильністю держави. Протягом століть, безпосередньо перед колонізацією Америки та під час неї, відбувалися численні заворушення, громадянський розбрат та утиски, значною мірою спричинені офіційними церквами, рішуче налаштованими зберегти своє абсолютне політичне та релігійне верховенство. В різні часи та в різних місцях, користуючись могутньою підтримкою державної влади, католики переслідували протестантів, протестанти – католиків, одні протестантські секти—інші протестантські секти, католики з одними особливостями віри – католиків із іншими особливостями, й усі вони час од часу переслідували юдеїв. У намаганні примусити чоловіків і жінок до лояльності тій релігійній групі, якій пощастило взяти гору, й у союзі з державною владою певної країни й певного періоду людей штрафували, кидали до вязниць, піддавали жорстоким тортурам і вбивали. До числа злочинів, за які передбачалися подібні покарання, належали нешанобливі відгуки щодо поглядів священиків офіційної церкви, невідвідування цієї церкви, висловлення недовіри до її доктрин і несплата податків і десятини на її підтримку.
Ці звичаї Старого Світу було пересаджено до грунту нової Америки, де вони почали розквітати. Ті самі привілеї, що були даровані англійською короною людям і товариствам, покликаним ухвалювати закони для управління життям мешканців колонії, дозволяли цим людям і товариствам запроваджувати офіційні релігійні заклади, що їх повинні були підтримувати та відвідувати всі – віруючі та невіруючі. Здійснення цих повноважень супроводжувалося відтворенням багатьох заходів і утисків, прийнятих у Старому Світі. Католики через свою віру зазнавали переслідувань і заборон; квакерів, які не поступалися своїми переконаннями, відправляли до вязниці; баптисти викликали особливу ворожість із боку деяких панівних протестантських сект; чоловіків і жінок різних вірувань, які опинялися в меншості в тій чи іншій місцевості, переслідували за вперте прагнення вшановувати Бога так, як наказує їм сумління. І всіх цих інодумців примушували платити церковну десятину й податки на підтримку офіційних, фінансованих державою церков, священики яких проголошували підбурювальні проповіді, покликані зміцнювати й консолідувати офіційну релігію через розпалювання непримиренної ненависті до дисидентів.
Ця практика набула такого поширення, що не могла не викликати у волелюбних колоністів почуття глибокої відрази. Вони були обурені запровадженням податків для оплати священиків, для спорудження та утримання церков і церковної власності. Саме ці почуття й знашли своє віддзеркалення в Першій поправці до Конституції США. Жодній місцевості, жодній групі населення на всій території колоній не можна цілком поставити в заслугу пробудження почуття, що його кульмінацією стало ухвалення пунктів Білля про права стосовно релігійної свободи. Але величезну спонуку до цього руху та вправне лідерство в ньому забезпечила Віргінія, де офіційна церква досягла панівного впливу на політичні справи й де численні ексцеси привернули увагу широкого загалу. Люди там, як і деінде, прийшли до переконання, що найкращим шляхом до індивідуальної релігійної свободи є позбавлення держави будь-якого права оподатковувати, підтримувати чи ще якось допомагати одній або всім релігіям, а також втручатися в релігійні переконання будь-якої людини чи групи людей.
Рух до цієї мети досяг своєї кульмінації в 1785-1786 pp. у Віргінії, коли законодавчий орган цього штату зібрався відновити оподаткування на підтримку офіційної церкви. Боротьбу проти цього податку очолили Томас Джеффер-сон і Джеймс Медісон. Медісон написав свій славнозвісний «Меморандум протесту», спрямований проти цього закону, де красномовно довів, що істинна релігія не потребує підтримки з боку закону; що нікого – ані віруючих, ані невіруючих – не можна оподатковувати на користь будь-якого релігійного закладу; що цілковита й повсякчасна свобода духу відповідає найвищим інтересам суспільства; що неминучим наслідком релігій, запроваджених державою, є жорстокі переслідування. «Протест» Медісона здобув рішучу підтримку по всій Віргінії, і законодавчі збори штату відклали розгляд запропонованого закону до наступної сесії. Коли ж на тій сесії дійшло до розгляду цього законопроекту, то він не тільки залишився на рівні обговорення в комітеті, але й законодавчими зборами було ухвалено відомий «Віргінський білль про релігійну свободу», що його автором був Томас Джефферсон. У преамбулі цього документа, зокрема, констатувалося:
«Всемогутній Господь створив душу вільною, і всі намагання вплинути на неї за допомогою мирських покарань чи тягарів або ж шляхом обмеження в громадянських правах здатні лише виробити звичку до лицемірства та ницості і являють собою відступ від задуму святого Творця нашої релігії, який був Господом і над тілом, і над душею, але все ж таки визнав за краще не поширювати свою релігію шляхом насильства над іншими... Примушувати людину робити грошові внески задля пропагування ідей, в які вона не вірить, є гріхом і тиранством. Навіть примушування її до підтримки того чи іншого проповідника її власних релігійних переконань означає позбавлення її втішної можливості робити внески на користь того душпастиря, чиї моральні якості вона вважає для себе взірцем...»
У самому ж законі передбачалося, що «жодну людину не можна примушувати до підтримки чи участі в будь-якому релігійному культі, закладі чи духівництві, так само як не можна порушувати недоторканність її особи чи майна або ж змушувати її в інший спосіб потерпати через свої релігійні переконання чи віру...»
Раніше наш суд уже відзначав, що той пункт Першої поправки, в розробці та ухваленні якого Медісон і Джеф-ферсон відіграли таку визначну роль, мав таку саму мету й був призначений забезпечити такий самий захист від державного впливу на свободу релігії, що й віргінський закон. До ухвалення Чотирнадцятої поправки Перша поправка не застосовувалася як обмеження законодавства штатів. Незабаром по тому більшість штатів запровадили аналогічні конституційні гарантії свободи релігії...
Значення та зміст Першої поправки, яка запобігає запровадженню офіційної релігії та забороні вільного сповідування будь-якої релігії, неодноразово розвивалися й доповнювалися рішеннями Верховного Суду, ухваленими (ще до поширення дії Першої поправки на штати за допомогою Чотирнадцятої) з огляду на історію створення цієї поправки та на лиха, які вона була призначена раз і назавжди усунути. Тим широким тлумаченням, якого набула Перша поправка внаслідок розгляду тих попередніх справ, наш суд керувався в своїх рішеннях стосовно релігійної свободи людей, ухвалених і після того, як Чотирнадцята поправка поширила заборони Першої на дії штатів, спрямовані на обмеження релігійної свободи. Є всі підстави так само застосовувати й широко витлумачувати і пункт щодо «запровадження релігії». Взаємозвязок між цими додатковими пунктами було вдало схарактеризовано в одній із заяв Апеляційного суду штату Південна Кароліна:
«Заради збереження громадянської свободи наш державний лад позбавив світські інститути можливості втручатися в релігійні справи. З іншого боку, він урятував релігійну свободу від втручання світської влади».
Пункт Першої поправки щодо «запровадження релігії» означає щонайменше наступне: ані будь-який штат, ані федеральний уряд не можуть запроваджувати жодної церкви. Вони не можуть ухвалювати законів, які допомагали б одній релігії, чи всім релігіям, чи ставили б одну релігію вище за інші. Вони не можуть силою чи впливом примушувати людей ходити до церкви чи залишатися поза нею проти власної волі або примушувати їх до відкритого проголошення віри чи невіри в будь-яку релігію. Ніхто не може бути покараний за дотримання чи відверте визнання релігійної віри або атеїзму, за відвідання чи невідвідання церкви. Жодні податки будь-якого розміру не можуть стягатися задля підтримки будь-якої релігійної діяльності чи інституцій, хоч би як вони називалися й хоч би якої форми набували для проповідування чи практичного застосування релігії. Ані штати, ані федеральний уряд не можуть відкрито або таємно брати участь у справах будь-яких релігійних організацій чи груп і навпаки. За словами Джефферсона, цей пункт, спрямований проти запровадження релігії законом, був призначений збудувати «розділовий мур між церквою та державою».
... Перша поправка звела мур між церквою та державою. Цей мур має залишатися високим і непохитним. Ми не схвалили б щонайменшого пролому в цьому мурі. У даному випадку штат Нью-Джерсі не зробив такого пролому.
Рішення суду підтверджується
СКОРОЧЕННЯ ШКІЛЬНОГО ЧАСУ ЗАРАДИ РЕЛІГІЙНОЇ ОСВІТИ
Зорач проти Клозона
Рада з питань освіти міста Нью-Йорк у відповідності до правил, запроваджених уповноваженим у справах освіти штату Нью-Йорк, розробила «Програму скорочення шкільного часу» для державних шкіл міста Нью-Йорк.
Згідно з цією програмою, учням нью-йоркських державних шкіл дозволялося, за наявності письмової заяви батьків, раз на тиждень залишати школу на одну годину раніше для відвідування відповідного релігійного закладу з метою навчання або виконання релігійних обрядів. «Програмою скорочення шкільного часу» не передбачалося здійснення релігійного навчання чи обрядів у стінах шкіл, так само як і витрати державних коштів на ці цілі.
Названу програму було оскаржено батьками кількох нью-йоркських школярів, зокрема Тессимом Зорачем, який подав у суд на Раду з питань освіти міста Нью-Йорк і на її голову, Ендрю Клозона, стверджуючи, що ця програма порушує пункти Першої поправки, які стосуються релігії.
Апеляційний суд штату Нью-Йорк підтвердив конституційність «Програми скорочення шкільного часу» на тій підставі, що ця програма не забороняє «вільного сповідування релігії і не передбачає ухвалення законів «стосовно запровадження релігії». Зорач подав апеляцію до Верховного Суду США.
Судові дебати відбулися 31 січня та 1 лютого 1952 p., a 28 квітня 1952 р. рішення суду, ухвалене шістьма голосами проти трьох, оголосив член суду Вільям О. Дуглас.
СУДДЯ ДУГЛАС: У місті Нью-Йорк існує програма, яка дозволяє державним школам відпускати учнів із занять протягом дня, тож учні можуть залишати будинок і територію школи задля відвідання якогось релігійного центру з метою здобуття релігійних знань або здійснення релігійних обрядів.
Ця програма «скороченого часу» не передбачає ні релігійного навчання в класах державних шкіл, ні витрати державних коштів. Усі витрати, в тому числі на бланки заяв, оплачуються релігійними організаціями. Отже, цей випадок відрізняється від справи «Мак-Коллум проти Ради з питань освіти», в якій ішлося про запровадження в штаті Іллінойс програми «скороченого часу». Там класні кімнати віддавалися в розпорядження релігійних наставників, і тому ми вирішили, що ця програма порушує Першу поправку, яка (за допомогою Чотирнадцятої поправки) забороняє штатам офіційно запроваджувати релігію або перешкоджати її вільному сповідуванню.
Апелянти [Зорач та ін.], які є платниками податків і мешканцями міста Нью-Йорк і діти яких відвідують державні школи цього міста, оскаржують даний закон на тій підставі, що він за своєю суттю не відрізняється від того, про який йшлося в справі Мак-Коллума. Їхні ретельно викладені аргументи зводяться до наступного: значення та вплив школи ставляться нижче за програму релігійного навчання; викладачі державних шкіл змушені брати участь у цій програмі, бо ведуть облік учнів, яких треба відпускати з занять; нормальна робота в класі припиняється, коли учні, які мають дозвіл, залишають школу задля релігійних занять; школа виявляється підпорою для церков, які спираються на неї в здійсненні своїх релігійних навчальних планів; без допомоги з боку шкіл ця програма «скороченого часу», як і та, про яку йшлося в справі Мак-Коллума, виявилася б марною й неефективною. Апеляційний суд штату Нью-Йорк не погодився з твердженням про неконституційність даного закону. Справа в апеляційному порядку надійшла до нашого суду.
Цілком безглуздо, на наш погляд, намагатися угледіти в даному випадку якийсь звязок із проблемою «вільного сповідування» релігії. Нікого не примушують відвідувати релігійну школу й ніякі релігійні заняття не провадяться в державній школі. Учням не навязується релігійна освіта, а якщо їм потрібно виконувати якісь релігійні обряди, то час і спосіб вони можуть обирати за власним бажанням.
Нам пропонується визнати, що дана система передбачає застосування примусу задля того, щоб залучити учнів державних шкіл до релігійних навчальних закладів. Однак у матеріалах справи, яку ми розглядаємо, немає жодних фактів на підтвердження такого висновку. Ці матеріали свідчать радше про те, що освітні органи займають нейтральну позицію щодо цього й лише відпускають із занять школярів, чиї батьки звернулися з відповідним проханням. Якби примус справді застосовувався, якби було встановлено, що один чи кілька вчителів користуються своїм службовим становищем, аби переконувати чи примушувати учнів здобувати релігійну освіту, то це була б зовсім інша справа. Відтак ми відхиляємо це твердження про наявність примусу стосовно як «вільного сповідування», так і «запровадження релігії» в значенні, передбаченому Першою поправкою.
Крім того, ми не розуміємо, яким чином подібна програма «скороченого часу» повязана з ухваленням законів стосовно запровадження релігії в значенні, передбаченому Першою поправкою. Про відокремлення церкви від держави багато йшлося в період створення Білля про права, а також у судових рішеннях, повязаних із Першою поправкою. Не може бути щонайменшого сумніву в тому, що в Першій поправці віддзеркалено принцип відокремлення церкви від держави. І коли йдеться про перешкоди «вільному сповідуванню» релігії чи про «офіційне запровадження» тієї чи іншої релігії, це відокремлення повинно бути цілковитим і недвозначним. У сфері дії Першої поправки не дозволяється жодних винятків – її заборона є абсолютною. Однак у цій поправці не стверджується, що відокремлення церкви від держави повинно стосуватися всіх без винятку аспектів. Натомість у ній старанно визначаються способи, конкретні шляхи уникнення будь-якої згоди, союзу чи взаємозалежності між ними. Цього вимагав звичайний здоровий глузд, бо інакше держава та релігія стали б чужими одна одній – недружніми, підозрілими й навіть ворожими. Тоді від церков не можна було б вимагати сплати рівних майнових податків; муніципальним органам влади не дозволялося б надавати релігійним групам захист із боку поліції чи пожежної охорони; поліціянти, які допомагали б парафіянам дістатися до місця богослуж-би, ставали б порушниками Конституції. Порушенням Першої поправки й навіть глузуванням над нею стало б усе: молитви в залах наших законодавчих органів; звернення до Господа в посланнях нашого Президента; проголошення Дня Подяки святом; слова присяги в суді «хай допомагає мені Бог» і решта посилань на Всевишнього в наших законах, публічних ритуалах і церемоніях. Якийсь вередливий атеїст чи агностик міг би навіть заперечити проти тієї молитви, якою наш суд відкриває кожне своє засідання: «Хай Бог спасе Сполучені Штати й цей вельмишановний суд».
Нам слід було б наполягати на ідеї відокремлення церкви від держави аж до кінця, тобто засудити даний закон як невідповідний Конституції. Скасування цього закону мало б широкі й глибокі наслідки. Учень-католик звертається до свого вчителя за дозволом залишити заняття, аби відвідати месу в день свята Зобовязання. Учень-юдей просить відпустити його на святкування Йом-Кіпура. Учень-протестант відпрошується в другій половині дня, аби взяти участь у сімейній церемонії хрещення. У кожному випадку вчитель вимагає письмової згоди батьків. У кожному випадку вчитель хоче пересвідчитися, що учень не є прогульником, і вимагає підтвердження від священика чи рабина. Інакше кажучи, вчитель взаємодіє з тією чи іншою релігійною програмою в таких межах, аби уможливити своїм учням участь у ній. Він може робити це принагідно для кількох учнів, регулярно для одного або ж у рамках системної програми, призначеної сприяти релігійним потребам усіх учнів, – характер його дій від цього не змінюється.
Ми є релігійним народом, тобто в основі наших установлень лежить припущення про існування якоїсь вищої істоти. Ми гарантуємо кожній людині свободу сповідування обраної нею віри. Ми забезпечуємо простір для такого розмаїття віровчень і віросповідань, якого вимагають духовні потреби людини. Ми підтримуємо таке ставлення держави до релігії, яке доводить відсутність прихильності до будь-якої з груп і дозволяє кожній просперувати залежно від завзяття її послідовників і привабливості її догм. Коли держава заохочує здобуття релігійної освіти чи співпрацює з релігійними органами, узгоджуючи розклад державних заходів із церковними потребами, вона діє відповідно до найкращої з наших традицій. Адже в цьому разі вона шанує релігійну природу нашого народу й пристосовує здійснення державних функцій до його духовних потреб. Аби визнати, що держава не має на це права, треба було б знайти в Конституції вимогу щодо абсолютної нейтральності держави до релігійних груп. А це означало б віддати перевагу тим, хто не вірить у жодну релігію, над тими, хто вірить.
Держава не має права ані фінансувати релігійні групи, ані займатися релігійною просвітою, ані змішувати світську освіту з церковною, ані використовувати світські інститути задля навязування будь-кому якоїсь релігії чи релігій. Однак ми не знаходимо в Конституції жодної вимоги щодо необхідності неприязного ставлення держави до релігії і протиставлення її авторитету намаганням розширити дієвий простір релігійного впливу. Держава повинна дотримуватися нейтралітету в змаганні між церквами. Вона не має права навязувати жодну релігію жодній людині. Вона не може робити дотримання релігійних звичаїв обовязковим. Вона не може нікого примушувати відвідувати церкву, справляти релігійні свята або здобувати релігійну освіту. Але вона не повинна зачиняти двері, тобто призупиняти своє функціонування, перед тими, хто хоче звернутися до свого релігійного святилища з культовими чи освітніми потребами. І в даному випадку не йдеться ні про що інше.
Можливо, ця програма з освітнього чи суспільного погляду є нерозумною й недалекоглядною. До нас звернулися з апеляцією, виходячи з припущення, що кожну справу ми вирішуємо на підставі «власних прихильностей». Однак наші особисті уподобання не є конституційною нормою. Конституційною нормою є відокремлення церкви від держави. А проблема в даному випадку, як і багато які проблеми в конституційному праві, повязана з питанням міри.
У справі Мак-Коллума шкільні класи використовувалися для релігійного навчання, а авторитет державної школи – для сприяння цьому навчанню. В даному випадку, як уже було сказано, державні школи лише узгоджували розклад своїх занять із програмою позашкільної релігійної освіти. Ми додержуємося прецеденту, створеного справою Мак-Коллума. Але поширити його дію на дану програму скорочення шкільного часу ми могли б лише за умови, що відокремлення церкви від держави означає заборону регулювання державними установами своїх розкладів із метою пристосування їх до релігійних потреб людей. У Біллі про права ми не можемо виявити подібної філософії неприязного ставлення до релігії.
Рішення суду підтверджується.
ШКІЛЬНА МОЛИТВА
Енджел проти Вітале
Нью-йоркська регентська рада – урядовий орган із нагляду за системою державних шкіл штату Нью-Йорк – склала текст «міжконфесійної» офіційної шкільної молитви з рекомендацією щоденно читати її в класах. Учням, які не мали бажання читати молитву, дозволялося мовчати або залишити класну кімнату. У своїй «Заяві з питань морально-духовного виховання в школах» Регентська рада висловилася так: «Ми вважаємо, що під цією [молитвою] підпишеться кожна людина доброї волі, і закликаємо всіх допомогти нам у здійсненні цієї програми».
Шкільна рада Нью-Гайд-Парка – шкільного округу, розташованого на острові Лонг-Айленд, штат Нью-Йорк, – у відповідь на рекомендацію Регентської ради штату постановила, аби директори шкіл вимагали від учнів щоденного голосного читання офіційної «Регентської молитви» на початку кожного дня занять.
Батьки кількох учнів із Нью-Гайд-Парка, в тому числі Стівен Енджел, висловили заперечення проти того, щоб їхні діти щоденно читали в школі офіційну «Регентську молитву». Стверджуючи, що це є порушенням пункту Першої поправки про запровадження офіційної релігії, вони вчинили позов проти голови Шкільної ради Вільяма Вітале. Три суди штату Нью-Йорк – суд округу Нассау, Нью-Йоркський апеляційний суд і Верховний суд штату Нью-Йорк – ухвалили рішення на користь Шкільної ради. С.Енджел подав апеляцію на ці рішення до Верховного СудуСША.
Судові дебати відбулися 3 квітня 1962 p., а 25 червня 1962 р. рішення суду, ухвалене шістьма голосами проти одного, оголосив член суду Гюго Блек.
СУДДЯ ГЮГО БЛЕК: Відповідач – Рада з питань освіти 9-го шкільного округу, Нью-Гайд-Парк, штат Нью-Йорк, – діючи як офіційна установа в рамках законів штату, видала розпорядження, яким зобовязала директорів шкіл цього округу забезпечити голосне читання в кожному класі в присутності вчителя на початку кожного дня занять наступну молитву: «Боже всемогутній, ми свідомі своєї залежності від Тебе й просимо Твого благословення нам, нашим батькам, нашим учителям і нашій країні».
Цю щоденну процедуру було запроваджено за рекомендацією Регентської ради штату – урядового органу, створеного згідно з конституцією штату, якому законодавча влада штату надала широкі наглядові, виконавчі та законодавчі повноваження щодо системи державних шкіл штату. Посадовці цього органу склали текст молитви, яку оприлюднили й рекомендували як складову своєї «Заяви з питань морально-духовного виховання в школах», додавши: «Ми вважаємо, що під цією заявою підпишеться кожна людина доброї волі, і закликаємо всіх допомогти нам у здійсненні цієї програми».
Незабаром по тому, як практику читання «Регентської молитви» було запроваджено в шкільному окрузі, батьки десятьох школярів подали позов до одного з судів штату Нью-Йорк, наполягаючи на тому, що вживання цієї офіційної молитви в державних школах суперечить переконанням, релігії і релігійним звичаям їх самих і їхніх дітей. Поміж іншого ці батьки поставили під сумнів конституційність закону штату, який надавав шкільному округу повноваження розпоряджатися читанням молитов у державних школах, а також конституційність постанови шкільного округу щодо читання цієї конкретної молитви. На думку батьків, дії офіційних урядових органів порушили ту частину Першої поправки до федеральної Конституції, де постановляється, що «Конгрес не може ухвалювати законів, які запроваджували б будь-яку релігію», й ця постанова «поширюється на штат Нью-Йорк Чотирнадцятою поправкою до згаданої Конституції». Апеляційний суд штату Нью-Йорк, попри незгоду суддів Дая та Фулда, підтримав [залишив у силі] рішення судів нижчих інстанцій, які підтвердили право штату Нью-Йорк користуватися «Регентською молитвою» як складовою щоденної процедури в державних школах за умови, що школи не примушуватимуть жодного учня приєднуватися до молитви попри його волю чи волю його батьків. Ми погодилися переглянути ці важливі рішення, які стосуються прав, захищених Першою та Чотирнадцятою поправками до Конституції США.
Ми вважаємо, що, скориставшись системою державних шкіл для заохочення читання «Регентської молитви», штат Нью-Йорк запровадив практику, абсолютно не сумісну з пунктом Першої поправки про запровадження релігії. Програма штату Нью-Йорк, яка передбачає щоденне звернення до Бога за благословенням у вигляді «Регентської молитви», належить, поза всяким сумнівом, до релігійної діяльності. Це є урочистим і відвертим визнанням своєї віри в Бога й благанням Всевишнього про благословення. Природа подібних молитов завжди була релігійною, і жоден із [членів Шкільної ради] цього не заперечував, а суд першої інстанції висловився щодо цього таким недвозначним чином:
«Релігійну природу молитви було визнано Джефферсоном, й цю думку поділяють теологи, Верховний Суд США, а також суди штатів і чиновники адміністративної влади, включно з уповноваженим із питань освіти штату Нью-Йорк. Віподвідний комітет законодавчого органу штату Нью-Йорк із цим погодився.
Регентська рада,... [Шкільна рада] та [інші зацікавлені сторони] припускають релігійну природу молитви, але намагаються вирізнити цю конкретну молитву як таку, що грунтується на нашій духовній спадщині...»
Позовники стверджують, поміж іншого, що закони штату, які вимагають або дозволяють застосування «Регентської молитви», мають бути скасовані через порушення пункту про запровадження релігії [Першої поправки], оскільки цю молитву було складено державними посадовцями в рамках урядової програми з метою сприяння релігійним віруванням. Тому, стверджують позовники, застосування штатом «Регентської молитви» в системі державних шкіл руйнує конституційний розділовий мур між церквою та державою. Ми погоджуємося з цим твердженням, бо вважаємо, що конституційна заборона законів щодо запровадження релігії має щонайменше означати, що в нашій країні державні органи аж ніяк не можуть займатися складанням офіційних молитов для будь-якої частини американського народу, аби люди читали ці молитви в рамках тієї чи іншої релігійної програми, здійснюваної урядом.
Історія свідчить про те, що саме ця практика запровадження складених офіційними органами молитов для богслужби стала однією з причин, які спонукали наших перших колоністів залишити Англію в сподіванні знайти релігійну свободу в Америці. В «Збірнику літургій», укладеному під егідою держави й схваленому актами англійського парламенту в 1548 і 1549 роках, найдетальнішим чином викладалися прийнята форма та зміст молитов та інших релігійних ритуалів, що ними належало користуватися в рамках офіційно запровадженої, утримуваної за рахунок податків англіканської церкви. Суперечки довкола цієї книги та її належного змісту були джерелом постійної загрози спокою в Англії, оскільки визнана офіційною церквою форма молитви змінювалася разом із поглядами чергового правителя країни. Впливові групи населення – репрезентанти тих чи інших релігійних переконань народу – боролися поміж собою за право прищеплювати ці переконання державній владі та вносити до «Збірника літургій» поправки, які краще відповідали б їхньому уявленню про те, як треба провадити богослужби, аби офіційний релігійний істеблішмент сприяв поширенню саме їхніх релігійних поглядів. Інші групи, яким бракувало політичного авторитету для впливу на державу в цих питаннях, вирішили залишити Англію та її офіційну церкву й шукати в Америці свободи від англіканської релігії, запровадженої та підтримуваної державою.
На жаль, історія свідчить і про інше. Коли деякі з тих самих груп, що чинили найзавзятіший опір офіційній англіканській церкві, виявили, що мають досить влади над колоніальними урядами, аби запровадити законодавчим шляхом власні молитви, вони ухвалили закони, які зробили у відповідних колоніях їхню власну релігію офіційною. Отож за часів війни за Незалежність принаймні у восьми з тринадцяти колишніх колоній існувала офіційна церква, а в чотирьох із решти пяти – офіційна релігія. Однак успішне завершення революції проти англійського політичного панування невдовзі спричинило потужний спротив практиці законодавчого запровадження релігії. Цей спротив швидко набув форми ефективної політичної боротьби в штаті Віргінія, де релігійні меншини, як-от пресвітеріанці, лютерани, квакери та баптисти, настільки зміцнили свої позиції, що прихильники офіційної єпископальної церкви фактично самі опинилися в меншості. В 1785-1786 pp. супротивники офіційної церкви під проводом Джеймса Медісона та Томаса Джефферсона, які, не належачи до жодної з цих релігійних сект, із принципових міркувань заперечували проти законодавчого запровадження будь-якої релігії, добилися ухвалення славнозвісного «Віргінського білля про релігійну свободу», яким проголошувалася рівність усіх релігійних груп на території цього штату. Аналогічні, хоч і менш далекосяжні законодавчі акти було обговорено та ухвалено і в інших штатах.
Зі своєї історії ми знаємо, що на момент прийняття Конституції багато американців усвідомлювали небезпечність союзу між церквою та державою. Ці люди знали, в тому числі на підставі власного сумного досвіду, що одна з найбільших загроз праву людини сповідувати релігію в свій власний спосіб полягає в наданні державі права офіційно схвалювати той чи інший вид молитви або ту чи іншу форму богослужби. Вони усвідомлювали, які страждання, скрута й запеклі суперечки можуть стати наслідком боротьби окремих релігійних груп за отримання цього державного схвалення від кожного короля, королеви чи регента, які приходитимуть на певний час до влади. Автори Конституції прагнули відвернути частку цієї небезпеки, залишивши державну владу в нашій країні в руках народу, а не в руках будь-якого монарха. Але цієї гарантії було не досить. Засновники нашої держави так само не бажали залежності змісту їхніх молитов і їхнього права молитися будь-коли від урн для голосування, як і залежності цих життєво важливих питань людського сумління від безперервного шерегу монархів. До Конституції було додано Першу поправку, яка мала стати гарантією того, що ні повноваження, ні престиж федерального уряду не застосовуватимуться для регулювання, підтримки чи впливу на зміст богослужб американського народу, що релігії, сповідувані цим народом, не зазнаватимуть тиску з боку держави та змін із кожним обранням нової політичної адміністрації. Згідно з передбаченою цією поправкою забороною державного запровадження релігії, підкріпленою положеннями Чотирнадцятої поправки, уряд у нашій країні – як на федеральному рівні, так і на рівні штатів – не має права встановлювати законодавчим шляхом будь-яку форму відправи для офіційного застосування її в рамках здійснення будь-якої програми релігійної діяльності, фінансованої урядом.
Немає жодних сумнівів у тому, що богослужебна програма штату Нью-Йорк офіційно запроваджує віровчення, втілене в «Регентській молитві». Протилежні аргументи [Регентської ради], які грунтуються здебільшого на твердженні, що ця молитва є «міжконфесійною», й на тому факті, що дана програма, після модифікації і схвалення її судами штату, не вимагає читання молитви від усіх учнів, а дозволяє небажаючим зберігати мовчання або залишати класну кімнату, свідчать про нерозуміння справжньої природи конституційних вад цієї програми. Ані факт конфесійної нейтральності молитви, ані факт виконання цього ритуалу учнями на засадах добровільності не можуть зняти з цієї молитви обмежень, передбачених пунктом Першої поправки про запровадження релігії (на відміну від обмежень, передбачених пунктом про вільне сповідування релігії) і поширених на штати за допомогою Чотирнадцятої поправки. Попри те, що в певних випадках ці пункти можуть частково збігатися, вони забороняють два цілком різні види державного втручання в релігійну свободу. Пункт про запровадження релігії, на відміну від пункту про свободу віросповідання, не залежить від жодних доказів прямого державного примусу, і його порушенням вважається ухвалення законів, що запроваджують офіційну релігію, незалежно від того, чи є наслідком дії цих законів пряме застосування примусу до громадян, які їм не підкоряються. Звичайно, це не означає, що закони, які офіційно встановлюють ту чи іншу форму релігійного культу, не передбачають примушування таких громадян.
Коли за конкретними релігійними поглядами стоять влада, авторитет і фінансова підтримка з боку держави, то наявність опосередкованого тиску на релігійні меншини з метою примусити їх пристосовуватися до офіційно схваленої релігії є цілком очевидною. Проте задуми, які лежали в основі пункту про запровадження релігії, є значно далекосяжнішими. Перший і найнагальніший ґрунтувався на переконанні, що союз держави з релігією може зруйнувати державу й підірвати авторитет церкви.
Історія запровадження державної релігії – як в Англії, так і в нашій країні – свідчить про те, що в кожному випадку союзу держави з однією конкретною формою релігії неуникним наслідком цього ставала ненависть, неповага і навіть нехтування державою з боку тих, хто дотримувався інших релігійних переконань. З тієї-таки історії ми знаємо, що багато людей втрачали повагу до будь-якої церкви, якщо для поширення свого віровчення вона спиралася на підтримку держави. Отож пункт про запровадження релігії став віддзеркаленням принципу, яким керувалися автори нашої Конституції: релігія є надто особистою, урочистою та священною річчю, аби дозволити її «гріховне викривлення» мирськими посадовцями. Ще одне призначення пункту про запровадження релігії ґрунтувалося на усвідомленні того історичного факту, що неуникним наслідком запровадження державної релігії є релігійні переслідування. Засновникам нашої держави було відомо, що лише кілька років по тому, як «Збірник літургій» став єдиною визнаною формою богослужби в офіційній англіканській церкві, в Англії було ухвалено «Закон про одностайність», який примушував усіх англійців відвідувати ці богослужби й оголошував кримінальним злочином організацію чи відвідування релігійних зборів будь-якого іншого спрямування. Цей закон став предметом глузливого ставлення з боку неортодоксальних релігійних груп в Англії і сприяв масштабним переслідуванням таких людей, як Джон Баньян, який уперто вважав «незаконні [релігійні] збори... джерелом великих клопотів і збентеження для добрих підданих цього королівства». Їм було відомо також, що такі самі переслідування було санкціоновано законом у деяких колоніях нашої країни незабаром після запровадження в тих колоніях офіційної релігії. І прагнення засновників нашої держави назавжди позбутися подібних систематичних релігійних утисків стало однією з головних спонук до утворення Сполучених Штатів, до укладення нашої Конституції і нашого Білля про права, який містить заборону запровадження державою будь-якої офіційної релігії. Закони штату Нью-Йорк, які офіційно запроваджують вживання «Регентської молитви», не сумісні ані з задумом пункту Першої поправки про запровадження релігії, ані з самим цим пунктом.
Висловлювалася думка, нібито застосування Конституції з метою заборони законів штатів, які стосуються запровадження богослужби в державних школах, є виявом ворожого ставлення до релігії чи молитви. Звичайно, це глибоко хибна думка. Історія людини невіддільна від історії релігії. І, мабуть, не буде перебільшенням, якщо ми скажемо, що від самого початку цієї історії було багато людей, які щиро вважали, що «молитвою можна зробити більше, ніж уявляється цьому світові». І, безперечно, насамперед завдяки людям, які в це вірили, виник той настрій, який змусив людей утекти від офіційно запроваджених державних релігій і релігійних гонінь у Європі та прибути до цієї країни в сподіванні знайти місце, де вони могли б молитися, коли захочуть, тому Богу, в якого вірять, і тією мовою, яка їм до вподоби. І знайшлися люди, які так само вірили в силу молитви й очолили боротьбу за прийняття нашої Конституції і за наш Білль про права, де містяться ті самі гарантії релігійної свободи, які забороняють той різновид державної діяльності, що до нього спробував вдатися в даному випадку штат Нью-Йорк. Ці люди знали, що Першу поправку, яка мала покласти край державному контролю за релігією та богослужбою, було написано не для знищення того й іншого, а для усунення цілком обґрунтованих побоювань, які відчували майже всі вони, бо знали, що в минулому державна влада звязувала людям язики, примушуючи їх висловлювати лише ті релігійні думки, які вона бажала чути, й молитися лише тому Богові, якому вважала за потрібне.
Не буде ані блюзнірством, ані антирелігійним випадом, якщо ми скажемо, що уряд кожного окремого штату в нашій країні не повинен займатися написанням чи санкціонуванням офіційних молитов, а має залишити виконання цієї суто релігійної функції самому народу й тим, кого цей народ захоче визнати своїми релігійними провідниками.
Звичайно, запровадження штатом Нью-Йорк «Регентської молитви» як офіційно санкціонованої релігійної доктрини цього штату не можна прирівняти до тотального запровадження однієї конкретної церкви чи релігії водночас із забороною решти. Державна підтримка, надана цій молитві, виглядає досить незначною в порівнянні з тим державним втручанням у питання релігії, яке було звичайною справою два століття тому. Однак тим, хто поділяє думку, нібито офіційна «Регентська молитва», хоч і запроваджена державою, завдяки своїй стислості й загальному характеру не може становити загрози релігійній свободі, ми вважаємо за доречне відповісти словами Джеймса Медісона, автора Першої поправки до Конституції США:
«Треба бити на сполох при першій же спробі зазіхнути на наші свободи... Хіба комусь незрозуміло, що та сама влада, яка може запровадити християнство, заборонивши решту релігій, здатна з такою самою легкістю запровадити будь-яку окрему християнську секту, заборонивши решту сект? Що та сама влада, яка може примусити громадянина вносити всього лише три пенси зі своїх коштів на підтримку якоїсь конкретної установи, може примусити його до визнання авторитету будь-якої іншої установи за будь-яких обставин?»
Рішення Апеляційного суду штату Нью-Йорк скасовується, і справа повертається до відповідного суду нижчої інстанції для винесення нового рішення.
ЧИТАННЯ БІБЛІЇ В ДЕРЖАВНИХ ШКОЛАХ
Абінгтонський шкільний округ проти Схемпа;
Мюррей проти Карлетта
Штат Пенсильванія законодавчим шляхом запровадив правило, згідно з яким кожний день занять у школах мав починатися з «щонайменше десяти віршів із Святого Письма, без коментарів». Учнів, які не бажали брати участь у цьому класному читанні, могли звільняти від нього на підставі письмової заяви батьків. Троє дітей Едварда та Сідні Схемпів, мешканців Філадельфії і членів унітарист-ської церкви, відвідували школу в Абінгтонському шкільному окрузі. Схемпи подали позов проти цього шкільного округу до федерального районного суду, стверджуючи, що «Закон про обовязкове читання Біблії» порушує релігійні пункти Першої поправки до Конституції США. Районний суд скасував цей закон. Абінгтонський шкільний округ звернувся з апеляцією на це рішення до Верховного Суду США.
Балтиморська шкільна комісія видала аналогічну постанову: кожний день шкільних занять мав розпочинатися з «читання без коментарів одного з розділів Святого Письма та/або молитви Отче наш». Учням, які не бажали брати в цьому участь, давали таку змогу на підставі письмової заяви батьків. Мешканка Балтимора Меделін Мюррей і її син-школяр Вільям Мюррей, обидва атеїсти, вчинили позов проти Балтиморської шкільної ради в суді штату стверджуючи, що «Правило про обовязкове читання Біблії в балтиморських школах» порушує релігійні пункти Першої поправки. Апеляційний суд штату Меріленд ухвалив рішення на користь Балтиморської шкільної ради, і Мюрреї подали апеляцію до Верховного Суду США.
Судові дебати по обох справах відбулися 27-28 лютого 1963 p., a 17 червня 1963 р. рішення суду, ухвалене вісьмома голосами проти одного, оголосив член суду Том Кларк
СУДДЯ КЛАРК: Нам знову доводиться звертатися до питання сфери застосування того пункту Першої поправки до Конституції США, де проголошується, що «Конгрес не може ухвалювати законів, які запроваджували б будь-яку релігію чи забороняли б її вільне сповідування...» Дані... справи повязані зі спірними питаннями, які виникли в контексті акції влади штату, яка поставила вимогу, аби в школах кожний день розпочинався з читання уривку з Біблії... У світлі історії виникнення Першої поправки та наших [попередніх рішень], де витлумачувалися та застосовувалися її вимоги, ми дійшли висновку, що відповідна практика та закони, які її встановлюють, є неконституційними, бо суперечать пункту Першої поправки про запровадження релігії, що його дію поширено на штати Чотирнадцятою поправкою.
Штат Пенсильванія своїм законом установив такий обовязок: «Принаймні десять віршів із Святого Письма мають бути прочитані без коментарів на початку кожного дня занять у державних школах. Будь-яка дитина може бути звільнена від читання Біблії або присутності на такому читанні на підставі письмової заяви батьків чи опікунів». Родина Схемпів – чоловік і дружина та двоє з їхніх трьох дітей – вчинили позов щодо заборони [припинення] застосування цього закону на тій підставі, що їхні права, гарантовані Чотирнадцятою поправкою до Конституції США, порушуються, порушувалися й порушуватимуться надалі, в разі якщо цей закон не буде оголошено неконституційним внаслідок порушення згаданих положень Першої поправки...
У 1905 р. Рада уповноважених із питань освіти міста Балтимор ухвалила правило відповідно до Кодексу штату Мершенд. Це правило передбачало виконання урочистого ритуалу початку дня в школах міста, який полягав головним чином в «читанні без коментарів розділу зі Святого Письма та/або молитви Отче наш». Позовники – пані Меделін Мюррей і її син Вільям Дж. Мюррей – є переконаними атеїстами. Після марних спроб примусити відповідача – Балтиморську шкільну раду—скасувати це правило вони з тією самою метою звернулися до суду з даним позовом...
Треба визнати, що релігія завжди була міцно повязана з нашою історією та нашим державним устроєм. Як ми відзначали в справі «Енджел проти Вітале», «історія людини невіддільна від історії релігії. І... від самого початку цієї історії було багато людей, які щиро вважали, що молитвою можна зробити більше, ніж уявляється цьому світові». В справі «Зорач проти Клозона» ми окремо відзначили слушність твердження, що «ми є релігійним народом, тобто в основі наших установлень лежить припущення про існування якоїсь вищої істоти». Той факт, що засновники нашої держави щиро вірили в існування Бога та в походження від нього невідємних прав людини, чітко віддзеркалений у їхніх писаннях, починаючи з «Мейфлауерської угоди» й завершуючи самою Конституцією...
Однак це не означає, що міцний звязок релігії з нашою історією та державним устроєм виключає можливість не менш міцної укоріненості в нашому публічному та приватному житті релігійної свободи. Наша глибока переконаність у свободі релігійної думки, яка стала частиною нашої традиції, грунтується саме на численних свідченнях про релігійні гоніння, пережиті нашими предками на власному досвіді... Свобода віросповідання була вкрай потрібною в країні, що її населення становили виходці з усіх куточків світу, які принесли з собою розмаїття релігійних переконань.
Питання взаємозвязку між пунктами Першої поправки щодо запровадження офіційної церкви та щодо вільного сповідування релігії уперше торкнувся суддя Робертс при розгляді справи «Кантвел проти штату Коннектикут», сказавши, що «конституційна заборона [законодавства на теми релігії] має два аспекти. З одного боку, вона запобігає тому, аби за допомогою законів людей примушували приймати будь-яке віросповідання чи практикувати будь-яку форму релігійного культу. Свободу совісті та свободу приєднання до релігійної організації чи форми культу за власним вільним вибором людини не може обмежити жоден закон. З іншого боку, ця конституційна заборона гарантує вільне здійснення обраної людиною форми релігії. Отож у Першій поправці сполучаються два поняття: право вірувати та право діяти. Перше є абсолютним, друге ж, за природою речей, бути таким не може».
Пять років тому, розглядаючи справу «Еверсон проти Ради з питань освіти», наш суд в особі судді Блека констатував, що «зміст Першої поправки... був призначений раз і назавжди усунути» запровадження офіційної релігії та заборону вільного сповідування будь-якої релігії. Суд визнав, що ця поправка «вимагає від держави нейтралітету в її стосунках з групами віруючих або невіруючих; вона не вимагає, аби держава ставала їхнім супротивником. Державну владу не можна використовувати ані для створення перешкод релігії, ані для сприяння їй».
... У 1952 p., під час розгляду справи «Зорач проти Клозо-на», суддя Дуглас від імені нашого суду ще раз наголосив: «Не може бути щонайменшого сумніву в тому, що в Першій поправці віддзеркалено принцип відокремлення церкви від держави. І коли йдеться про перешкоди «вільному сповідуванню» релігії чи про «офіційне запровадження» тієї чи іншої релігії, це відокремлення повинно бути цілковитим і недвозначним. У сфері дії Першої поправки не дозволяється жодних винятків – її заборона є абсолютною. Однак у цій поправці не стверджується, що відокремлення церкви від держави повинно стосуватися всіх без винятку аспектів. Натомість у ній старанно визначаються способи, конкретні шляхи уникнення будь-якої згоди, союзу чи взаємозалежності між ними. Цього вимагав звичайний здоровий глузд».
...Обговорюючи сферу дії релігійних пунктів Першої поправки, наш суд заявляв: «Попри те, що в певних випадках ці пункти можуть частково збігатися, вони забороняють два цілком різні види державного втручання в релігійну свободу. Пункт про запровадження релігії, на відміну від пункту про свободу віросповідання, не залежить від жодних доказів прямого державного примусу, і його порушенням вважається ухвалення законів, що запроваджують офіційну релігію, незалежно від того, чи є наслідком дії цих законів пряме застосування примусу до громадян, які їм не підкоряються. Звичайно, це не означає, що закони, які офіційно встановлюють ту чи іншу форму релігійного культу, не передбачають примушування таких громадян. Коли за конкретними релігійними поглядами стоять влада, авторитет і фінансова підтримка з боку держави, то існування опосередкованого тиску на релігійні меншини з метою примусити їх пристосовуватися до офіційно схваленої релігії є цілком очевидним».
... Коли держава, сказав суд, укладає союз із однією конкретною формою релігії, то неуникним наслідком цього стають «ненависть, неповага і навіть нехтування державою з боку тих, хто дотримується інших релігійних переконань».
Отож для досягнення тієї благотворної «нейтральності», про яку йшлося в розглянутих нашим судом справах, треба зробити висновки з історії, яка свідчить про те, що існування могутніх церков чи релігійних груп може спричинитися до злиття державних і релігійних функцій, до певної змови між церквою та державою або до впливу однієї на іншу з метою забезпечити підтримкою з боку уряду штату чи федерального уряду догмати якоїсь певної або й усіх ортодоксальних релігій. Саме це й забороняє пункт Першої поправки про запровадження релігії. Ще один аргумент на користь нейтральності ми знаходимо в пункті про свободу віросповідання, де визнається значення релігійного виховання, навчання та дотримання релігійних звичаїв, а конкретніше – права кожної людини вільно обирати власний шлях без будь-якого примусу з боку держави, що й гарантується пунктом Першої поправки про свободу віросповідання. Отже, як ми бачимо, дія обох пунктів може почасти збігатися...
Застосовуючи принципи пункту про запровадження релігії до [даних справ], ми виявляємо такі факти. [Штат Пен-сильванія] вимагає, аби в школах добиралися вірші з Біблії, які на початку кожного дня занять читалися б учнями хором разом із молитвою «Отче наш». Цей ритуал запроваджується як частина щоденного розкладу занять учнів, за законом зобовязаних відвідувати школу. Вони перебувають у приміщенні школи під наглядом і за участі вчителів, які в ній працюють... Суд першої інстанції [який розглядав справу Схемпів] визнав, що подібна церемонія початку шкільного дня є релігійним ритуалом і саме як такий вона замислювалася владою штату. Ми погоджуємося з висновком суду першої інстанції щодо релігійного характеру цього ритуалу, а відтак і сам ритуал, і закон, який вимагає його здійснення, являють собою порушення пункту Першої поправки про запровадження релігії.
У справі Мюрреїв такого недвозначного висновку щодо релігійного характеру відповідного ритуалу суд не дійшов, штат же стверджує... що дана програма є спробою поширити корисний вплив ритуалу на всіх учнів державних шкіл, без огляду на їхні релігійні переконання, й що світська мета цієї програми полягає, зокрема, в прищепленні справжніх моральних цінностей, в протистоянні сучасним матеріалістичним тенденціям, в увічненні наших інститутів і в викладанні літератури. Справа дійшла (звичайно, на підставі процесуального відводу [заяви відповідача]) до клопотання, в якому стверджувалося, що одностайною практикою за цим правилом мало стати читання уривків із версії Святого Письма, відомої як «Біблія короля Якова», а ця церемонія повязана з конкретним віросповіданням. Отже, штат, коротко кажучи, визнавав релігійний характер даного ритуалу. Але навіть якщо призначення ритуалу не було суто релігійним, сам він полягав у читанні уривків із Біблії без коментарів. Звичайно, роль Біблії як знаряддя релігії неможливо заперечувати, і визнання штатом всепроникного релігійного характеру даної церемонії вочевидь випливає зі спеціально дозволеного цим правилом альтернативного використання католицької версії Біблії – «Біблії Дує», – а також із нещодавно доданої поправки, яка дозволяє учням не брати участі в цій церемонії. Жоден із цих фактів не узгоджується з твердженням, що Біблія використовується в даному випадку чи то як знаряддя нерелігійного морального впливу, чи то як одне з джерел для викладання світських предметів.
Звідси випливає висновок, що... даний закон вимагає виконання релігійного ритуалу, а здійснення подібного ритуалу є прямим порушенням прав [Мюрреїв]. Значення цього ритуалу не применшується наданою окремим учням можливістю не брати в ньому участі на підставі заяви батьків, бо цей факт не може слугувати аргументом захисту від обвинувачення в неконституційності згідно з пунктом Першої поправки про запровадження релігії. Непереконливим є й посилання на те, що релігійний звичай, про який ідеться, являє собою порівняно незначне зазіхання на Першу поправку. Адже порушення нейтралітету, яке сьогодні починається з тоненького струмочка, невдовзі цілком може перетворитися на бурхливий потік, тож, як висловився Медісон, «треба бити на сполох при першій же спробі зазіхнути на наші свободи».
Відповідачі наполягають на тому, що в разі заборони цього релігійного ритуалу в школах укоріниться «релігія се-куляризму». Ми охоче погоджуємося з тим, що штат не має права запроваджувати «релігію секуляризму» в сенсі явного протистояння чи ворожого ставлення до релігії, таким чином «віддаючи перевагу тим, хто не вірить у жодну релігію, перед тими, хто вірить».Однак ми не згодні з тим, що така заборона обовязково матиме подібні наслідки. До того ж цілком можна сказати, що освіту людини не можна вважати досконалою без порівняльного вивчення релігій або історії релігії та її впливу на розвиток цивілізації. Можна впевнено стверджувати, що Біблія варта вивчення завдяки своїм літературним та історичним якостям. Ніщо зі сказаного нами тут не вказує на те, що таке обєктивне вивчення Біблії або релігії в рамках якоїсь світської освітньої програми не може здійснюватися у відповідності до Першої поправки. Однак у даному випадку йдеться про певний релігійний ритуал, виконання якого вимагає влада штату, тим самим порушуючи настанову Першої поправки: держава повинна дотримуватися суворого нейтралітету, ані допомагаючи, ані перешкоджаючи релігії.
Нарешті, ми не можемо визнати, що принцип нейтралітету, який не дозволяє штатам вимагати здійснення релігійних ритуалів навіть за згоди більшості зацікавлених у цьому людей, суперечить праву цієї більшості на вільне сповідування релігії. Пункт Першої поправки про вільне сповідування релігії недвозначно забороняє застосування актів державної влади для відмови в цьому праві будь-кому, але це ніколи не означало, що більшість може використовувати механізми державної влади для втілення в життя своїх релігійних переконань...
Релігія посідає в нашому суспільстві високе місце. За давньою традицією ми покладаємося на неї як на дім, храм і непохитну цитадель серця та розуму кожної людини. Завдяки власному гіркому досвіду ми почали усвідомлювати, що проникнення до цієї цитаделі не належить до повноважень держави, хоч би якими при цьому були її наміри: допомогти чи завадити, сприяти чи гальмувати.
В стосунках між людиною та релігією держава повинна незмінно займати нейтральну позицію. І хоча застосування цього правила потребує досить делікатної інтерпретації, само правило чітко й виразно сформульовано в тексті Першої поправки. Застосувавши його до фактів даної справи, ми підтверджуємо рішення суду, ухвалене в справі «Абінгтон проти Схемпа».
Рішення в справі «Мюррей проти Карлетта» скасовується, і справа повертається до Апеляційного суду штату Меріленд для подальшого розгляду відповідно до викладеної тут думки.
ФІНАНСУВАННЯ РЕЛІГІЙНИХ ШКІЛ ЗА РАХУНОК ПЛАТНИКІВ ПОДАТКІВ
Лемон проти Курцмана/Робінсон проти Ді Сенсо
Влада, здатна примусити громадянина до внесення трьох пенсів своєї власності на підтримку якоїсь релігії, може примусити його й до підкорення цій релігії.
Джеймс Медісон
У 1968 р. в штаті Пенсильванія було ухвалено «Закон про недержавну початкову та середню освіту», який надавав право Управлінню державної освіти компенсувати парафіяльним школам штату витрати на викладання світських предметів. Один із платників податків, Елтон Лемон, учинив позов проти Девіда Курцмана, керівника Управління державної освіти штату, заявивши, що пенсильванський закон порушує пункти Першої поправки щодо запровадження офіційної релігії та вільного сповідування релігії. Федеральний районний суд ухвалив рішення на користь Курцмана, не визнавши згаданий закон порушенням Конституції. Лемон подав апеляцію до Верховного Суду США.
У 1969 р. штат Род-Айленд ухвалив «Закон про додаткову оплату праці вчителів недержавних шкіл», який надавав Комісії з питань освіти право встановлювати надбавки до зарплатні викладачів світських предметів у парафіяльних школах. Одна з платників податків, Джоан Ді Сенсо, звернулася до суду з позовом на Вільяма Робінсона, голову Комісії з питань освіти, стверджуючи, що закон штату Род-Айленд порушує пункти Першої поправки про запровадження офіційної релігії і про вільне сповідування релігії. Федеральний районний суд ухвалив рішення на користь позовниці, визнавши даний закон порушенням Конституції. Робінсон звернувся з апеляцією на це рішення до Верховного Суду США.
Апеляції на протилежні рішення федеральних районних судів штатів Пенсильванія та Род-Айленд було обєднано в одну справу.
Судові дебати відбулися 3 березня 1971 p., a 28 червня 1971 р. рішення суду, ухвалені одностайно (в справі «Лемон проти Курцмана») та вісьмома голосами проти одного (в справі «Робінсон проти Ді Сенсо»), оголосив головний суддя Воррен Берджер.
ГОЛОВНИЙ СУДДЯ БЕРДЖЕР: У цих двох апеляціях порушуються питання щодо законів штатів Пенсильванія та Род-Айленд, що ними передбачається державна підтримка початкових і середніх шкіл, повязаних із церквою. Обидва закони оскаржуються як такі, що порушують пункти Першої поправки про запровадження релігії та вільне відправлення релігійних обрядів і пункт Чотирнадцятої поправки про належну правову процедуру.
Штат Пенсильванія ухвалив законодавчу програму щодо забезпечення фінансової підтримки недержавним початковим і середнім школам шляхом відшкодування витрат на зарплатню вчителям, на підручники та учбові матеріали з окремо зазначених секулярних предметів. Штат Род-Айленд ухвалив закон, за яким штат безпосередньо сплачує вчителям недержавних початкових шкіл надбавку в розмірі 50 відсотків від їхньої річної зарплатні. Відповідно до кожного з цих законів допомога надавалася освітнім закладам, повязаним із церквою. Ми вважаємо обидва закони неконституційними.
... У справі «Еверсон проти Ради з питань освіти» наш суд підтримав закон штату щодо відшкодування батькам учнів парафіяльних шкіл транспортних витрат. Тоді суддя Блек від імені більшості складу суду висловив думку, що це рішення підходить впритул до «краю» забороненої зони з погляду релігійних пунктів Першої поправки. Ми мусимо відверто визнати, крім того, що лише приблизно уявляємо собі демаркаційні лінії у цій надзвичайно делікатній царині конституційного права.
Мова, якою сформульовані релігійні пункти Першої поправки, є щонайменше не дуже ясною, особливо в порівнянні з іншими частинами цієї поправки. Її автори не просто заборонили запровадження державної церкви або державної релігії, вважаючи цю сферу, як свідчить історія, дуже важливою й обтяженою великими небезпеками. Вони заборонили, дослівно, ухвалення «законів стосовно запровадження релігії». Закон може «стосуватися» забороненої мети й водночас аж ніяк не забезпечувати її повної реалізації. Закон «стосовно» забороненого результату, тобто запровадження якоїсь релігії, не завжди легко ідентифікувати як порушення даного пункту Першої поправки. Той чи інший закон може не запроваджувати державну релігію і все ж таки «стосуватися» цієї мети, тобто бути певним кроком, здатним призвести до такого запровадження, а відтак і до порушення Першої поправки.
За відсутності чітко сформульованих конституційних заборон нам належить накреслити певний курс, памятаючи про три головні лиха, запобігти яким був призначений пункт про запровадження релігії: «підтримку, фінансування та активну участь суверена в релігійній діяльності».
Будь-яке дослідження в даній царині має починатися з розгляду сукупності критеріїв, вироблених Верховним Судом за багато років. З наших прецедентів можна видобути три таких критерії. По-перше, закон повинен мати секулярне законодавче призначення; по-друге, його головним наслідком не повинно бути ані сприяння релігії, ані її заборона; нарешті, закон не повинен сприяти «надмірній участі держави в справах релігії».
...Ми дійшли висновку, що сукупний вплив усіх стосунків, які виникають у кожному штаті внаслідок ухвалення цих законів, призводить до надмірно тісних контактів між державою та релігією.
... У своїх попередніх рішеннях ми не вимагали цілковитого відокремлення церкви від держави, бо в абсолютному сенсі цього досягти неможливо. Певні стосунки між державною владою та релігійними організаціями є неуник-ними... Протестуючи проти залучення держави до справ церкви, суди мусять визнати, що лінія розділу тут має вигляд аж ніяк не «муру», а розпливчастого, нечіткого й мінливого барєру, який залежить від усієї сукупності обставин конкретних стосунків.
Це не означає, однак, що ми збираємося поринути в світ юридичних мудрувань, де буква закону понад усе, де мають панувати лише точні правила та формули. Адже в цьому випадку йшлося б про самі лише питання форми та стилю, дотримання яких і є головною метою. Ми ж вивчаємо форму даних стосунків заради того світла, яке вона проливає на суть справи.
Задля того, щоб визначити, чи є в даному випадку залученість держави до справ релігії надмірною, ми маємо вивчити характер і цілі інституцій, які отримують від цього користь, характер допомоги, що її надає штат, і характер стосунків між державними та релігійними органами, що з цього випливають. Суддя Гарлан, висловлюючи окрему думку в справі Вальца, повторив класичне застереження щодо «програм, сам характер яких здатен вплутати державу в деталі відправлення релігійних обрядів...». Отож ми вважаємо, що обидва закони сприяють такому вплутуванню, яке сягає недозволенної міри.
...Історія державної допомоги освітнім закладам, повязаним із церквою, у нас не така довга, як двохсотлітня історія податкових пільг, передбачених для церков. Фактично державні програми, які ми сьогодні розглядаємо, являють собою певну інновацію. Ми вже відзначали, що сучасні урядові програми мають нахил до самоувічнення та само-розширення. І цей внутрішній тиск лише посилюється, коли до цих схем залучаються інституції, чиї законні потреби зростають, а інтереси мають істотну політичну підтримку. Не можемо ми не бачити й того, що певні кроки, які здійснювалися в рамках конституційного нагляду й вважалися наближенням до «краю», стали платформою для подальших кроків. У конституційній теорії розвивається певна інерція, внаслідок якої може виникнути «падіння в прірву», що його легко розпочати, але важко загальмувати чи зупинити. Розвиток за інерцією – це не завжди погано, адже саме в такий спосіб розвивалося загальне право. Але це чинник, який треба усвідомлювати і з яким треба рахуватися. Приховані тут небезпеки зростають внаслідок того, що важко заздалегідь точно визначити, де саме починається «край» цієї прірви. Надто тісні звязки між державою та церквою не лише становлять самостійне лихо, що його відвернути були призначені релігійні пункти Першої поправки, а й слугують застережним сигналом.
Нарешті, ніщо зі сказаного нами не можна витлумачувати як недооцінку ролі діючих під егідою церкви початкових і середніх шкіл у житті нашої держави. Їх внесок був і залишається величезним. Зважаємо ми й на їх економічне становище в період підвищення витрат і зростання потреб. Платники податків, як правило, заощаджували чималі суми завдяки утриманню релігійними організаціями цих освітніх закладів, яке значною мірою здійснювалося шляхом пожертв із боку відданих прихильників.
Однак у даному випадку проблема полягає не в оцінці заслуг і корисності цих шкіл. Нам треба вирішити єдине питання: чи можна узгодити державну допомогу цим школам із вимогами релігійних пунктів Першої поправки. За нашої системи вибір було зроблено на користь цілковитого вилучення держави зі сфери релігійного навчання, а церков – зі сфери державних справ. Згідно з настановами Конституції, релігія має бути приватною справою кожної окремої людини, її сімї і обраних ними інституцій, і хоча уникнути певних контактів и взаємопроникнення неможливо, тут мають бути накреслені певні межі.
Рішення Род-Айлендського районного суду... підтримується. Рішення Пенсильванського районного суду... скасовується, і справа повертається до суду нижчої інстанції для подальшого розгляду з урахуванням висловленої нашим судом думки.
------------------------------------------
Інші публікації на тему: „РЕЛІГІЯ І ШКОЛА”:
Відокремленість школи від церкви в координатах відкритого суспільства (Наталія Качан) – „ПЛ. Громадянська освіта”, вип. 36(220), січень 2000. – http://khpg.org/index.php?id=976004303&s=2000&n=36
Релігійне навчання і виховання в законодавствах та освітніх системах західноєвропейських країн (Віктор Єленський) – „ПЛ. Громадянська освіта”, вип. 27(283), вересень 2002. – http://khpg.org/index.php?id=1039165442&s=2002&n=27
Цитування інформації з цього сайту дозволяється за умови обов'язкового посилання на джерело